یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

بافت تاریخی قم با قدمت 6هزار سال، توسط بولدوزرها تخریب می شود.

به گزارش گروه شهری روزنامه همشهری این خبر در حالی روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت که پیش از این و در فروردین ماه سال جاری، به درخواست اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان قم، عملیات عمرانی در بافت تاریخی شهر قم به حالت تعطیل درآمده بود، اما مسئولان شهرداری و اداره مسکن و شهرسازی قم که در اجرای طرح تعریض گذرهای بافت تاریخی این شهر در قالب پروژه عمار یاسر مصرّ به نظر می رسند، مجدداً دستور به آغاز اجرای این پروژه داده اند

در پی آن بولدوزرها بیش از 40 متر مربع از بخش های مرکزی محوطه تاریخی شادقلی خان که دربرگیرنده آثار چهار دوره تاریخی از هزاره چهارم پیش از میلاد تا دوره قاجار است- را تخریب کرده اند.

تخریب بافت تاریخی قم در حالی صورت می گیرد که پیش تر و تا زمان حضور هیأت باستان شناس، فعالیت کارگران به طور کامل متوقف شده بود.

اجرای پروژه عماریاسر توسط شهرداری و اداره مسکن و شهرسازی، منجر به کشف محوطه پیش از تاریخ در بافت تاریخی قم شد، اما پیش از توقف عملیات و آغاز مطالعات هیأت باستان شناسی، بیش از 90 درصد از فضای این بافت باستانی از بین رفته و کارشناسان پیش بینی می کنند در صورتی که پروژه عمار یاسر تمام بافت تاریخی قم را تحت الشعاع خود قرار دهد، تمامی آثاری که احتمالاً زیر آسفالت سالم مانده اند از بین خواهد رفت.

هنوز مشخص نیست کدام سازمان عضو کمیسیون ماده پنج – که وظیفه تصویب و تایید ساخت وساز و عملیات عمرانی شهری به عهده آن است- اجازه اجرای چنین پروژه عظیمی را داده است. در حالی که بر اساس ماده 142 قانون میراث فرهنگی، تمامی پروژه های عمرانی موظف به استعلام از سازمان هستند و به رغم تاکید پژوهشکده باستان شناسی مبنی بر حفاظت از محوطه 6 هزارساله شادقلی خان، واقع در بافت تاریخی شهر قم، مجدداً عملیات عمرانی در این منطقه آغاز شده و بولدوزرها بیش از 40 مترمربع از بخش های مرکزی این محوطه را تخریب کرده اند.

با توجه به آنکه استعلام از سازمان میراث فرهنگی به هنگام اجرای پروژه ای عمرانی در بافت تاریخی ضروری است و باید پروسه قانونی خود را طی کند، ادامه تخریب محوطه شادقلی خان بدون کسب مجوز از اداره میراث فرهنگی و گردشگری قم، امری عجیب و ناپذیرفتنی به نظر می رسد.


این امر زمانی ناپذیرفتنی می شود که بدانیم آثار تاریخی قم نه تنها متعلق به شهرداری قم یا حتی اهالی آن شهر که بخشی از میراث فرهنگی کشور و حتی میراث جهانی تلقی می شوند. از همین روست که مداخله سازمان میراث فرهنگی کل کشور و وزارت مسکن و شهرسازی برای جلوگیری از ادامه تخریب بافت تاریخی قم و لااقل حفظ بخش کوچکی از آن، ضروری به نظر می رسد.

کد خبر 476

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز